the coven.

Är där några AHS-fans in da house then put your motherfucking hands up!!!!!111
Nu är tredje säsongen av American Horror Story slut, så jag kände att jag måste skriva om den lite. 
 
 
▲▲▲OBS SPOILERS KAN FÖREKOMMA▲▲▲
▲▲▲OBS2 FLUMMIG ANALYS KAN GARANTERAT FÖREKOMMA▲▲▲
 
 
Jag tyckte att den här säsongen började asbra, jag kände att den var fylld av girlpower. Jag kände också ganska snabbt, att den var jävligt feministisk. Nu har jag läst runt lite på tumblr och även en artikel på buzzfeed (http://www.buzzfeed.com/louispeitzman/where-american-horror-story-coven-went-wrong) och har då förstått att många inte tyckte liksom jag ÖVERHUVUDTAGET. För det första handlar serien om ett gäng häxor som alla har sina olika "talanger". Jag väljer att se detta som ett gäng feminister som var och en har sin ståndpunkt i vad de tycker är "viktigast" inom feminism. Det är därför dem bråkar så mycket inom häxgruppen. PRECIS som feminister gör varje dag i sociala medier, okej bråka är väl fel ord för vi (säger vi som i alla feminister) kritiserar varandra osv. The coven är typiskt vita medelklassfeminister (eller ja medelklassHÄXOR) med undantag för Queenie och Misty Day, men Queenie får man senare se gå över till Marie Laveau pga trött på de vitas bullshit. Misty Day är ju någon som kommer in och är helt ovetande om the coven och om vad en supreme är. Skulle alltså klassa henne som en vit arbetarklassfeminist. Efter ett tag blir hon indragen i the coven och om chansen att kunna bli the next supreme, men på medelklasshäxornas villkor. Är ni with me än så länge???? Sa ju att flummig analys skulle förekomma. Så förutom att det bråkas inom the coven så bråkas det även med Marie Laveau. Vita feminister mot Svarta feminister. Efter zombieattacker och en minotaur så upptäcker de båda grupperna att de har en gemensam fiende- THE WITCHHUNTERS. De "råkar" vara män. COINCIDENCE? I THINK NOT. De fightas alltså tillsammans mot männen. När de sedan bråkar innerligt igen, kommer the axeman och ska då försöka döda dem och då går dem ihop IGEN, när de bråkar som mest så släpper dem det för att tillsammans gå mot den verkligen fienden. MANNEN. Feminister kommer bråka, de kommer kritisera varandra osv. men när det verkligen gäller så kommer VI GÅ IHOP ENADE OCH KROSSA PATRIARKATET TILLSAMMANS.
SÅ. DONE. 
 
 
Nu ska jag skriva om var det brister. obs inte i min analys pga FLAWLESS (okej, inte flawless men nära inpå) I de avsnitten som kom ut detta året, så gick allt JÄVLIGT FORT och de blandade in FLER storys som gjorde allt till en enda röra. (läs artikeln jag länkade ovan) Tyckte ändå att finalavsnittet var bra! Kyles karaktär var väldigt tom och ibland jävligt onödig, men han fanns ändå där i bakgrunden, med i the coven (feminismen) som en butler tillslut. Alltså han fanns där för att hjälpa men han spelade inte en central och manlig figur som skulle lyfta fram "feministiska" frågor. 
Jessica Lange har tydligen gått ut och sagt att fjärde säsongen kommer bli hennes sista :((( Vet ej hur och om jag kommer kunna hantera det.
Jag hoppas att Gabourey Sidibe kommer få en roll i fjärde säsongen, pga. hon är awesome.

vider.

 
ser ni gnistan i mina ögon den som säger: livet är wünderbart osv. nä? nä ok.
ni kanske ser lite av pittögdheten dårå? ajo, den finns där. 
 
har ni läst den där artikeln idag? ja, men ni vet den där om att kvinnor har ett ansvar i våldtäktssituationer.
det är ett vider som skrivit den. ja, ett litet äckligt, vidrigt vider. så himla skojsigt att där är en frågeställning under artikeln som lyder: "håller ni med?" alltså som att det, den här jävla människan gjord av sopor har skrivit, är en åsikt? MAN (du, jag, vi, ni, människor) har inte en åsikt om huruvida offret i en våldtäkt har ett ansvar. MAN (du, jag, vi, ni, människor) har VETT nog att förstå att så inte är fallet. har man INTE vett nog är MAN (du, jag, vi, ni, människor) DUM. i huvudet. och behöver genomgå en operation som avlägsnar ens hjärna. 
 
Tänk dig på klubben, du hånglar med en kille, tycker det är asnajs, plötsligt börjar du tänka på det här med ansvaret du har i en s.k våldtäktssituation (betyder det att varje hångel på klubben är en potentiell våldtäktssituation???? förstår inte) och avbryter hånglet och säger: "asså du... det är fan asnajs att hångla med dig och vill inte typ förstöra stämningen eller så men asså.. vill bara att du ska veta att jag inte vill att du våldtar mig sen... asså, är det okej??" 
 
nä asså tjejer det är nog bäst att vi stannar inomhus och skaffar trehundra katter istället. förfan.
fuck you samhället

xoxo posergirl_cool_91

 
HEJ mina vänner!!! Jag är tillbaka, igen. Asså min dator la av någon dag efter jag skrev senaste inlägget, igen. Men NU har jag en macbook och den är så fiiiiiin. är så nöjd yadayada. I alla fall, så har jag börjat universitetet. Går grundkurs i genusvetenskap och det är änsålänge kul och intressant. Är riktigt dålig på det här med att skriva papers och sånt, så panikar lite över det. Tycker oxå att det är fettbull med det här elitistiska. alla "ska" prata akademiskt och sitter på schoooookt fancy termer. det är lite "jag ser ner på dig"-skit som försigår. sååå känner jag iaf. obs förstår såklart att ens papers och andra sorts tentor ska innehålla akademiskt språk och vetenskapliga termer or whatever. menja. 
nåväl ska försöka uppdatera här lite då och då, med vad vet jag inte pga har seriöst slutat dokumentera händelser, ska bli bättre på det nu när en har en fancy mac att skriva på. ÄR SÅ KÄR I MIN DATOR. <3<3<3
 
OBS! ser ut som att jag har ont på bilden men försöker endast vara cool. 
 
OBS3! ni får please snälla jättegärna kommentera om vad ni har tyckt om att se på den här bloggen, hade uppskattat det much jättemkt ja. 

RSS 2.0