Om att må dåligt.

Detta är så jävla svårt att formulera. men jag mår dåligt. Riktigt jävla dåligt och har gjort det i sex år. Periodvis har det blivit bättre, men de senaste två åren har det inte blivit det. Ja, jag har kunnat känna mig glad och jag har kunnat skratta, men det följs alltid, alltid av ångest och nedstämdhet. Detta är så jävla frustrerande. Jag mår så dåligt att jag ofta känner, att det måste sluta. Livet alltså. Att allting ska bli svart. Inget ska existera. inga känslor, inga tankar, inget. Att i fem sekunder känna ångest över allt, oroa sig för allt, tänka hur ska det gå? Följt av fem sekunder av likgiltighet och bara känna whatever, jag bryr mig inte. Följt av ytterliggare fem sekunder då man försöker intala sig själv att allt kommer bli bra. Repeat. Tusen gånger om dagen.

Allting är i obalans, antingen känner jag för mycket eller så känner jag ingenting. Jag är så jävla trött på det. Samtidigt har det blivit vardag. Någonting en vant sig vid att inte göra någonting åt, just för att en gjorde det de första åren, men insåg sedan att långa, bra perioder alltid, alltid följdes av långa, dåliga. 

Jag har svårt för att somna. Kan känna mig jättetrött, men stannar uppe lite till för att försöka försäkra mig om att jag ska somna direkt när jag blundar. Men det gör jag ju inte. Jag ligger där, tänker på allt och inget, känner allt eller inget. Detta leder till att jag skippar skolan, vilket blir ytterliggare ett ångestmoment. Shit, läxorna. Skiter i läxorna. Ett till ångestmoment. Det blir värre och värre. När en till slut kommer iväg till skolan, gör en det med oborstat hår, smutsiga jeans, sin pyjamaströja och osminkad.* Rutiner är uppfuckade. Antingen äter en för mycket mat eller så kommer en på sig själv med att inte ha ätit på en hel dag.

En känner sällan eller ingen glädje. Kan ibland tänka, i sällskap som en uppskattar, på annat och inte leva i nuet. Inte uppskatta. En är egoistisk, omogen, överanalyserar saker negativt HELA tiden. En är missunsam. Känner skadeglädje för andra. För vänner. En känner sig otillräcklig som vän. En trycker undan de vänner som ställer upp och lyssnar. För en tänker att de snart också kommer rata och hata en. Precis som allt annat i livet har gjort. Så du trycker undan dem innan de hinner såra dig.

 

Vad är det för fel på mig?

 

Det värsta jag tycker att folk kan säga till folk som mår dåligt är: "Det blir bättre."
De menar väl och i en annan verklighet talar de väl sanning också. Men det blir ett ångestmoment, en blir stressad. Shitshitshitshit, ja du måste börja må bättre. NU. HALLÅ, GÖR NÅGONTING ÅT DET DÅ.
Det känns också som att de nedvärderar ens känslor och tankar. "Men inte ska väl du må dåligt, du har ju det ganska bra." och den klassiska: "Du.. det finns faktiskt dem som har det sämre." Ja, och det finns dem som har det bättre än dig, så torka bort ditt flin från ditt ansikte.
Eller så finns det de som bara: "Jag förstår hur du känner." En bara NEJ. Du kan försöka, du kan må lika jäkla dåligt som mig, men du kan aldrig sätta dig in i min situation. Du kan försöka. Det är en grej jag önskar att en kunde göra, att se till att människor kan gå i ens skor för en dag. Så att de verkligen kan förstå.

 
 

Det har kommit upp ett flertal gånger när jag varit hos läkaren, att jag kanske skulle börja ta medicin för det, men jag har alltid sagt nej. Fram tills nu, för nu är jag fan trött på det. Så nästa vecka börjar jag (går på annan medicin just nu) ta Sertralin. Det är då jag börjar jobba också, har lite ångest över hur jag ska hantera det. Jag tvivlar inte på att det kommer gå skitbra på jobbet, men allt runtomkring är jag rädd för. Lite ångest över att medicinen kan ta flera veckor på sig innan den börjar verka och att man ibland mår sämre innan det.

 

Så nu har jag kräkt av mig lite. Det känns ganska skönt.

 

* Skiter i utseende egentligen (eller ja, värdesätter inte det så högt) men det blir så tydligt att en mår dåligt, när en annars tycker det är kul att klä upp sig, sminka sig whatever.


En lista.

Hur mår du?
Inte så bra. Är deprimerad och har ångest. Tänkte skriva ett inlägg om det, har bara svårt för att formulera mig och få ner allt jag tänker på, på papper/på skärmen.

Vad önskar du just nu?
Att jag inte ska ska ha ångest.

Vad ska du göra imorgon?
Göra amerikanska pannkakor (igen), komma på ett nytt ämne som jag ska skriva rapport om och plugga på om miljö, mångkultur och ideologier.

Och på lördag?
Har inget bestämt.

Vem saknar du?
Typ ingen. Saknar ett vettigt sinnestillstånd dock.

Senaste köp?
Nutella!!1

Vad skrattade du senast åt?
Åt att någon på twitter skrev: ”Balloons are so weird… “happy birthday, here’s a plastic sack of my breath””

Vad grät du senast åt?
Livet.

Vad läser du just nu?
Bara en massa bloggar och tweets, ska börja läsa böcker igen. SNART!

Senast sedda film?
Fast & Furious 6, laddade ner den, askass kvalité men uppskattade den ändå.

Senast 3 inkomna sms?
”Ok, ses hemma”
”Viggos är ju alltid nice”
”Ska jag komma ihåg. Du kunde ha hört av dig iallafall”

Vad stod det i ditt senaste skickade sms?
”Det är ju det! Säger till Ullis att vi är två mot en.” 

Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet?
Filmkunskap.

Vilken är din favoritfrukt?
Typ äpple kanske.

Vilka kändisar har du blivit jämförd med?
Angelina Jolie, alltså gud jag dör, två gånger har två olika personer trott att jag var Angelina Jolie, eller ja, hade en bild på henne på msn och båda personerna ba: RÖKER DU, Amanda? Detta var rätt längesen dock, men kan leva på det än idag :’’’) En annan gång har jag hört att jag var lik Sandra Bullock.

Vad är du rädd för?
Djupt och deppigt svar: Livet. Standardsvar: Något jävla djur. 

En person du tycker är snygg?
Adam Lundgren. ADAM LUNDGREN. ALLTSÅ DÖÖÖÖÖÖR. Se Bitchkram, så förstår ni.

Vem skrev senast åt dig på facebookchatten?
Ullis, det är alltid Ullis. 

Vilket språk hade du velat lära dig?
Danska.

Vad för sorts killar faller du för?
Douchiga äckelrövhål. Yup, that pretty much sums it up!

Vart vill du åka just nu?
Roskilde.

Vad önskar du dig i födelsedagspresent?
En unicorn.


timoteij & loreen.

i lördags klädde jag och ullis ut oss till loreen och timoteij pga. eurovision. d va kul, vi va snygga. dagen efter gick vi nästan ut med onepieces på oss för att gå å köpa kebab, men vi sket i det. tur d vi ser ju asdumma ut.

två bilder.

valborgsfrukost och grillkväll.

glitter.


det är fel på dig.

Lyssnade på Cissi Wallins radioprogram idag, det handlade om kroppsideal. Om hur tidningsrubrikerna lyder: "Lev som en smal", "Såhär mycket väger kändisarna" "Gå ner tio kilo på två veckor" "Såhär klär du dig smal" varvat med rubriker om hur du ska börja tycka om dig själv, få bättre självkänsla och självförtroende osv. i all äcklig jävla oändlighet. En man ringde in och sa "Vilket jävla i-landsproblem ni tar upp" varpå Cissi svara: "Ja, men vi kan prata om svältande barn i Afrika imorgon" 
Ja, det är kanske ett i-landsproblem att tjejer svälter sig själva för att uppnå ett ideal, de aldrig kan nå, men det är ett lika verkligt problem som svält i u-länder. 
Man kan ju tro att alla debatter, blogginlägg, kritiska artiklar om det destruktiva kroppsidealet har gett något, men det har det ju inte. Det känns som att det kvittar hur många gånger man analyserar, pratar, tycker och tänker om problemet, för det blir ju fan inte bättre. Det är fortfarande fel att vara tjock. Eller om du är smal, så är du såklart smal på fel sätt. Allt är fel på dig. Du är fel. Förändra dig. Tyck om dig själv. Gör så. Gör si. 
Lekte sanning eller konsekvens på valborg och fick frågan: "Är du nöjd med din kropp?" Jag svarade: "Ja"
För seriöst, VARFÖR ska jag inte vara nöjd med min kropp? Eller för den delen, VARFÖR ska jag vara nöjd med min kropp? Det är bara en utsida, ett skal, den säger inte så mycket om vem jag är, vad jag tycker och tänker om saker och ting, vilken musik jag lyssnar på, vilka filmer jag älskar, vad jag tycker politiskt, vilka egenskaper jag besitter, vilka egenskaper jag gillar hos andra, att jag hatar matte och älskar språk. Min kropp definierar inte vem jag är även om media, företag, samhälle och normer vill och tjänar pengar för att jag ska dansa efter deras pipa. Men fuck det säger jag. Nej, det är inte enkelt, jag mår också dåligt över min kropp from time to time, men jag sitter även med facit i handen och bara: NEJ, SÅHÄR SKA DET INTE VARA! Seriöst, jag har fan större problem att tänka på och lösa!
Sen är det också svårt att komma ifrån utseendehetsen ö.h.t jag tänker på kläder och smink, för det säger en del om vem man är, definitivt inte allt, men det är något kreativt med det, det finns en marknad som tjänar pengar på att du ska klä dig och sminka dig, dock ska du ju klä dig på ett visst sätt beroende på hur tjock du är, du ska klä dig så att du ser smalare ut. Det är ju fucked! Vet inte hur många gånger jag hört från kompisar eller ja, från min egen mun hur vissa inte borde klä sig i vissa kläder pågrund av för stora för det. Vilket är så obeskrivligt löjligt! Därför, tycker jag att det borde finnas en mångfald av olika kvinnor, i alla storlekar, i alla åldrar i tidningarna, på affischerna, på tv, i radio, på catwalken. Det kanske inte löser något problem, men det speglar i alla fall verkligheten. 

RSS 2.0