det är fel på dig.

Lyssnade på Cissi Wallins radioprogram idag, det handlade om kroppsideal. Om hur tidningsrubrikerna lyder: "Lev som en smal", "Såhär mycket väger kändisarna" "Gå ner tio kilo på två veckor" "Såhär klär du dig smal" varvat med rubriker om hur du ska börja tycka om dig själv, få bättre självkänsla och självförtroende osv. i all äcklig jävla oändlighet. En man ringde in och sa "Vilket jävla i-landsproblem ni tar upp" varpå Cissi svara: "Ja, men vi kan prata om svältande barn i Afrika imorgon" 
Ja, det är kanske ett i-landsproblem att tjejer svälter sig själva för att uppnå ett ideal, de aldrig kan nå, men det är ett lika verkligt problem som svält i u-länder. 
Man kan ju tro att alla debatter, blogginlägg, kritiska artiklar om det destruktiva kroppsidealet har gett något, men det har det ju inte. Det känns som att det kvittar hur många gånger man analyserar, pratar, tycker och tänker om problemet, för det blir ju fan inte bättre. Det är fortfarande fel att vara tjock. Eller om du är smal, så är du såklart smal på fel sätt. Allt är fel på dig. Du är fel. Förändra dig. Tyck om dig själv. Gör så. Gör si. 
Lekte sanning eller konsekvens på valborg och fick frågan: "Är du nöjd med din kropp?" Jag svarade: "Ja"
För seriöst, VARFÖR ska jag inte vara nöjd med min kropp? Eller för den delen, VARFÖR ska jag vara nöjd med min kropp? Det är bara en utsida, ett skal, den säger inte så mycket om vem jag är, vad jag tycker och tänker om saker och ting, vilken musik jag lyssnar på, vilka filmer jag älskar, vad jag tycker politiskt, vilka egenskaper jag besitter, vilka egenskaper jag gillar hos andra, att jag hatar matte och älskar språk. Min kropp definierar inte vem jag är även om media, företag, samhälle och normer vill och tjänar pengar för att jag ska dansa efter deras pipa. Men fuck det säger jag. Nej, det är inte enkelt, jag mår också dåligt över min kropp from time to time, men jag sitter även med facit i handen och bara: NEJ, SÅHÄR SKA DET INTE VARA! Seriöst, jag har fan större problem att tänka på och lösa!
Sen är det också svårt att komma ifrån utseendehetsen ö.h.t jag tänker på kläder och smink, för det säger en del om vem man är, definitivt inte allt, men det är något kreativt med det, det finns en marknad som tjänar pengar på att du ska klä dig och sminka dig, dock ska du ju klä dig på ett visst sätt beroende på hur tjock du är, du ska klä dig så att du ser smalare ut. Det är ju fucked! Vet inte hur många gånger jag hört från kompisar eller ja, från min egen mun hur vissa inte borde klä sig i vissa kläder pågrund av för stora för det. Vilket är så obeskrivligt löjligt! Därför, tycker jag att det borde finnas en mångfald av olika kvinnor, i alla storlekar, i alla åldrar i tidningarna, på affischerna, på tv, i radio, på catwalken. Det kanske inte löser något problem, men det speglar i alla fall verkligheten. 

unicorns
Postat av: julia

asså WORd amanda. så himla rätt!!!!!!!!! DU KLOKA KVINNA. <3

Svar: <3333
None None

2013-05-06 @ 17:29:57
URL: http://lethologica.blogg.se
Postat av: m.

Detta är en så bra och viktig text. Blir alltid så glad när jag ser att du har uppdaterat med sånt här. Och gött att du svarade Ja på att du tycker om din kropp, jag och många andra hade antagligen gjort det motsatta. Puss!

Svar: tack, detta är typ det bästa någon kan skriva till mig!! tack tack tack <3
None None

2013-05-10 @ 10:13:19
URL: http://an0rakcity.blogspot.com
Postat av: jennika

ja. helt rätt. åh får gåshud av sånt här. you go gurrrl!!!!!!

Svar: taaaaaack <3
None None

2013-05-16 @ 11:20:28
Postat av: Felicia

men guud va bra du skriver, så himlahimla sant!

Svar: tacktacktack<3
None None

2013-05-19 @ 15:35:36
URL: http://ffillann.blogg.se/

kommentera inlägget här

Unicorn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0